+358 40 900 0770

asiakaspalvelu@muuttokarhut.fi

Asiakastarina: Mutkaton yritys- ja kotimuutto

Tasan vuosi sitten meillä oli aikamoinen muuttourakka, jossa yhdistyi niin kodin kuin yrityksenkin muutto. Muutimme Helsingistä Forssaan vanhaan jugendhuvilaan, Villaforssiin, josta tuli uusi kotini – ja työpaikkani, sekä jännittävä seikkailuni. Monitoimikotityöpaikassani on sekä konsulttitoimisto, galleria, ravintola, hotelli ja kulttuurikeskus. Lähtökohta muutosta tuntui uuvuttavalta, sillä kohteeseen oli tarkoitus roudata tavaraa vähintään seitsemästä eri pisteestä ympäri pääkaupunkiseutua ja vähän kauempaakin. Ajan myötä tavaroita oli ripoteltu eri osoitteisiin, vinttikomeroihin, varastoihin, toimistolle, mökille, isovanhempien huvilalle ja kaverien huusholleihin.

Aluksi muuton kustannukset mietityttivät

Muuttopalvelu tuntui aluksi järkyttävän kalliilta vaihtoehdolta näin isossa ja hajanaisessa muutossa, joten lähtökohtana oli lähteä miettimään kohde kerrallaan, miten hommasta selviytyisi logistisesti helpoiten ja mahdollisimman pienillä kuluilla. Pakkasimme ja kuljetimme ensin tavaroita muutaman epätoivoisen kerran vuokratulla pakettiautolla kuorma kerrallaan. Kavereita ja naapureita ja sukulaisia ahdisteltiin talkoisiin. Vaikka kuinka laatikoita kannettiin autoon ja autokuormaa poikineen siirtyi Helsingin ja Forssan välillä, silti pussukkaa ja nyssäkkää riitti. Ounastelen, että muutama kaveri loukkasi selkänsä pelkästä muuttoajatuksesta. Stressihiki pukkasi otsalle, kilometrejä karttui ja töitäkin olisi pitänyt tehdä. Siinä säästäessä saattoi pidempi penni jäädä ansaitsematta.

Mieleeni juolahti, olisiko muuttopalvelu sittenkään kallis. Tulikohan laskettua omia työtunteja, muutossa rikki menneitä tavaroita sekä ravaamisesta johtuvaa stressiä ja bensankulutusta.

Säästöä ammattitaitoisen muuttopalvelun avulla

Viisaana tyttönä palkkasin lopulta muuttopalvelun. Muuttokarhut olivat ripeitä, riuskoja ja tehokkaita – puhumattakaan ystävällisyydestä. Huonekalut siirtyivät paikoilleen ketterästi ja muuttolaatikot siirtyivät nopsasti paikasta toiseen. Järkevä reittisuunnitelmakin siunaantui kohtuullisen vaikeassa monen pisteen muutossa. Mummilta saadut perintökristallitkin säilyivät ehjinä ja pääsivät takaisin alkuperäiseen kotiin, kun älysin antaa homman hoitoon osaaville käsille. Ammattivehkeetkin toivat turvaa. Kaikki tapahtui mutkattomammin, helpommin, mukavammin, ketterämmin, nopeammin, stressittömämmin ja lopulta myös halvemmin.

Monessa muussakin asiassa voi ajatus kalleudesta hämätä päätöksentekoa. Halvempi järjestelmä voi tuntua houkuttelevammalta kuin kalliimpi, mutta se halvempi ei välttämättä olekaan yhteensopiva muiden järjestelmien kanssa. Yhteensopivuuden puutteesta halvasta tulee lopulta kallis. Konsultti voi tuntua kalliilta, vaikka oikeasti tuottaisi isoja tuloksia. Edullisempi työntekijä voi olla ensisilmäyksellä houkuttelevampi kuin kalliimpi. Ehkäpä toinen potentiaalinen työntekijä on hiukan kalliimpi, mutta hänellä olisi valmiina kaikki kontaktit ja taidot ja tekisi asiat puolet nopeammin kuin halvempi. Joskus halvin voi olla kaikkein kallein.

Maarika Maury

Kirjoittaja on Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja ja valmentaja, jonka kodin ja yrityksen muuton Muuttokarhut toteutti alkusyksystä 2022. Haasteina asiakkaalla oli muuton monimutkaisuus, logistiikka ja oman ajan käyttö, joka suuressa projektissa uhkasi karata käsistä. Lopulta sekä yrityksen että kodin muutto toteutettiin mutkattomasti ja luotettavasti, ystävällistä asiakaspalvelua unohtamatta.